X
تبلیغات
کتاب حکیم ارد بزرگ یا دکتر علی شریعتی ؟

کتاب حکیم ارد بزرگ یا دکتر علی شریعتی ؟

مباحثه نظری بین دو اندیشه حکیم ارد بزرگ و دکتر علی شریعتی در مورد میهن دوستی و تاریخ ایران

حکیم ارد بزرگ یا دکتر علی شریعتی ؟ چرا ؟

http://axgig.com/images/77181349404287994670.jpg


حکیم ارد بزرگ : عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست .


دکتر علی شریعتی : خلاصه ، این بازگشت خویشتن تاریخی که می گوییم بازگشت به گذشته گرایی نیست . بازگشت به کهنگی، به سنگ گرایی، بازگشت به جُل الاغ نیست .

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»



حکیم ارد بزرگ : شورانگیزترین عشق ، دلدادگی به میهن است .


دکتر علی شریعتی : اگر بازگشت به نژاد بشود ، راسیسم است ، فاشیسم است ، نازیسم است ، یک نوع شوینیسم احمقانه جاهلی است ، بازگشت به حصارهای تنگ نظرانه ی سنت پرستی است .

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»



حکیم ارد بزرگ : اگر ارزش های میهنی کمرنگ شوند یکپارچگی کشورها به خطر می افتد .


دکتر علی شریعتی : به نژاد نمی خواهیم برگردیم ، به حصارهای بومی کلاسیک نمی خواهیم برگردیم و انسان را به پرستش خاک و خون نمی خواهیم برانیم .

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»



حکیم ارد بزرگ : به آنهایی که می گویند "اُرد" عشق نمی شناسد بگویید او هم عاشق شد ! ... یک بار و برای همیشه ... عاشق میهن پاکش "ایران" ...


دکتر علی شریعتی : اگر به خویشتن نژادی برگردیم، به راسیسم و فاشیسم و جاهلیت قومی نژادی دچار شده ایم و این یک بازگشت ارتجاعی است.

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»



حکیم ارد بزرگ : کورش نماد فرمانروایان نیک اندیش است و نام او می ماند ، چرا که از راستی و کمک به آدمیان روی برنگرداند .


دکتر علی شریعتی : آن خویشتن هخامنشی و باستانی و قدیم ما ، خویشتنی است که در تاریخ ، مورخین ... آن خویشتن را می توانند کشف بکنند ، بخوانند و بفهمند . ولی ملت ما آن خویشتن را به عنوان خویشتن حس نمی کند و قهرمانان ، شخصیت ها ، نبوغ ها ، و افتخارات و اساطیر آن دوره در میان مردم ما حیات و حرکت و تپش ندارد .

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»



حکیم ارد بزرگ : کجا دلبری زیباتر از "ایران" سراغ دارید ؟ معشوقی که هزاران هزار پیکر عاشق در زیر پایش ، تن به خاک کشیده اند .


دکتر علی شریعتی : ما یک خویشتن باستانی داریم ، مال هخامنشی ، دوره ی ساسانی ، دوره ی اشکانی ، و دوره ی پیش از آن ها . آیا به آن ها برگردیم ؟ ...آن خویشتن خویش کهن است ، خویش قدیمی است . خویشتنی است که در تاریخ ثبت شده است . خویشتنی است که فاصله ی طولانی قرن ها پیوند ما را با آن ها گسسته است .

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»



حکیم ارد بزرگ :  در کاخ های ویران شده نامداران سرزمینمان ایران می توان هزاران هزار چشمه جاری دید ...می توان فریادهای دادگستر آنها را شنید ... و تنهایی را از یاد برد .


دکتر علی شریعتی : بازگشت به خویشتن ... آن خویشتنی است که زنده است . آن خویشتن ، خویش باستانی که بر اساس استخوان های پوسیده مبتنی است ، نیست .

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»



حکیم ارد بزرگ : رود مهر در این سرزمین جاریست ... آزادی و آزادگی خواست همیشگی ایرانیان بوده است .


دکتر علی شریعتی : بازگشت به خویشتن ... کلاسیسیسم مرده ی باستان شناسی نیست .

«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»«»



حکیم ارد بزرگ : ایران سپیده دم ، تاریخ است .


دکتر علی شریعتی : من نمی خواهم بگویم که هنر نزد ایرانیان است و بس .




- تمام جملات دکتر علی شریعتی از کتاب بازگشت به خویشتن برداشت شده است اصل کتاب را در آدرس زیر ببینید :
http://nimeharf.com/books/BazgashtKhish.pdf

- تمام جملات حکیم ارد بزرگ از کتاب سرخ برداشت شده است اصل کتاب را در آدرس زیر ببینید :
http://7645.blogsky.com





*********************




نویسنده: فهیمه
پنجشنبه 5 آبان1390 ساعت: 22:37
به نظر من شما از دشمنان حکیم ارد بزرگ هستید
قرار دادن این جملات در کنار هم چه معنایی می ده ؟؟؟
حکیم از ایران تعریف می کنه و شریعتی به نازیسم و فاشسم فحش میده !!! این یعنی اینکه شما می خواهید فیلسوفی اخلاق گرا همانند حکیم ارد بزرگ را فاشیست ، نازیست و شونیست معرفی کنید .
کار شما چهره دیگر حمله ناجوانمردانه پان تورکهای ایران و پشتونهای متعصب افغانستان و همینطور کمونیست های سابق و دموکرات های حاضر این دوره زمانه ایران و افغانستان به حکیم ارد بزرگ است .
عشق به ایران به معنای نازیست و فاشیست بودن نیست . شما با این کارتان به حکیم ارد بزرگ توهین کردید و شخصیتی مثل شریعتی را که تاریخ کشورش از کورش گرفته تا آخر را جل الاغ معرفی نموده را ستایش می کنید .
 
 
*********************
 
نویسنده: هاشم سالاریان
پنجشنبه 5 آبان1390 ساعت: 22:44
تاریخ و وطن برای آدم نون آب نمیشه
دخترجان برو شوهر کن خودتو این قدر بازی نده
ما ایرانی ها زیاد خیالاتی هستیم


 
*********************
 
نویسنده: هاشم سالاریان
پنجشنبه 5 آبان1390 ساعت: 22:57
فهیمه خانم کورش و داریوش همه پادشاهانتون کیلویی چند ؟ تخت جمشیدتون کیلوی چند ؟ خیلی مونده تا حرفهای دکتر شریعتی رو شما جوجه ها بفهمید به حرفهای ارد بزرگتون هم گوش نکن اون هم مثل فردوسی حرف مفت زیاد زده
 
 
 
*********************
 
نویسنده: سارا
پنجشنبه 5 آبان1390 ساعت: 23:36
vali kash injori naboood
وب سایت

 
*********************
 

نویسنده: عماد - دبی - امارات متحده عربی
چهارشنبه 11 آبان1390 ساعت: 21:12

از ایران بیزارم
از ارد بزرگ و تاریختون بیزار و متنفرم

شما کی تمدن داشتین ؟
دکتر شریعتی تون هم می دونست هیچی نبودین

بیایید دبی مهد تمدن مدرن جهان
بیایید به پابوس ما
به پابوس تمدن دبی , شارجه ، ابوظبی، عجمان ، فجیره ، راس الخیمه و ...



 
*********************

نویسنده: مهرداد
پنجشنبه 5 آبان1390 ساعت: 23:45
زنده باد ایران ایرانی وایران پرستی هر یک به نوبه خود درست میگن نمیشه یکیا نفی یکیا تایید کرد ولییییی زنده باد ایرانننننننن نظرات همه رو باید شنید
وب زیبایی دارید
وب سایت
 
 
*********************
 
 
نویسنده: محسن اقدمی
پنجشنبه 5 آبان1390 ساعت: 23:52
من میخواستم ابتدا هردوی این شخصیت ها رو خودتون مقایسه کنید
....
البته که با نظرات مرحوم شریعتی موافقم
ایرنیت را باید پرستش کرد نه تاریخ ایران را - ایران باید برای همه قومها باشه نه مختص یه قوم و یه زبان همه اقوام ایرانی به اندازه خودشون تو این کشور حق دارند
سخنان حکیم قابل قیاس با سخنان دکتر نیستند من نمی دونم کجای تاریخ ساسانی یا اشکانی بالیدن دارد که حکیم به آن میبالد -به حکیم باید گفت که وطن یعنی کرد یعنی ترک یعنی عرب یعنی فارس یعنی همه اقوام ایرانی وطن ماله همومنه
نه اینکه وطن یعنی فارس یعنی تهران اصفهان شیراز کرمان
نه اینکه وطن یعنی هخامنشی یعنی نمی دونم اشخاصی که قرنها پیش تو تاریخ وجود داشتند و تو تاریخ هم خواهند ماند - همه اینها از زمان رضا پالان شروع شد وگرنه قبل حکومت این پالانی ها تو ایران ایرانیت مهم بود نه نژاد و غیره
چطور خود ترکهای صفوی یا نادر افشار ترک به خاطر ایرانیت با ترکانی که با خود صفوی ها و نادر افشار و غیره به یه نژاد بودن جنگ میکردند
واسه چی واسه ایران واسه ایرانیت دوست من به نظر من بزرگترین ظلم و به ایرانی ها رضا پالانی کرد البته اونم آلت دست بیگانه گان بود
وب سایت

 
*********************
 
نویسنده: محسن اقدمی
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 0:11
البته هخامنشیان افتخار دارند چرا که یه امپراتوری بزرگ بودن دوست من منم به هخامنشیان افتخار میکنم زمانی افتخار میکنم که هخامنشی مال ایران باشه مال ایرانی ها باشه
نه اینکه یه عده فاشیست هخامنشیرو فقط مختص خودشون بدونن
دوست من به نظر من اونی که افتخار داره دکتر شریعتی هستش دکتر حسابی هستش -... - ابن سینا و چندین دانشمند ایرانی دیگر که به بشریت خدمت کردن اینا افتخار دارن
به نظر من اینا باید نماد ایران باشن نه هخامنشی ساسانی صفوی یا غیره که تو تاریخ میردند و رفتند
وب سایت
 
 
 
*********************

 
نویسنده: ماندانا آذری
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 0:19
آقای اقدمی
به نظر من اتفاقا دکتر علی شریعتی در حد و اندازه های حکیم ارد بزرگ نیست . دیگه اینکه شما از ایرانی دفاع کردید و بقیه را به حساب رضا شاه گذاشتید پس بگذارید چند مورد را هم من به شما بگویم به عنوان کسی که اندیشه های حکیم ارد بزرک را می شناسد با افکار دکتر علی شریعتی هم از نوجوانی درگیر است .

1- حکیم ارد بزرگ پدرش از ترک های شمال خراسان و مادرش از ترکهای ایل قشقایی شیراز است او یک میهن پرست به تمام معنی است در هیچ یک از جملات و یا نظریاتش شما جز ایران چیزی نمی شنوید . او نه ترک بودن را مطرح می کند و نه فارس بودن را ، نه بلوچ بودن و نه کرد بودن را ... او یک ایرانی است و همه را در یک ظرف می بیند .

2- نظریه "قاره کهن" حکیم ارد بزرگ هم به همگرایی کشورهایی تاکید دارد که قبلا با ایران نزدیکی فرهنگی و قومی داشته اند او می گوید قاره ایی شامل بیست کشور حوزه تمدنی ایران باستان ایجاد شود همانند قاره اروپا ، در این قاره ایران نقش مادر فرهنگی همانند یونان در اروپا را بازی می کند . قاره ایی از پامیر و چین تا قبرس
ارد بزرگ معتقد است چشم بادامی های آسیایی و اروپائیان متجاوز حوزه های تاریخی فرهنگ ایرانی را اشغال کرده اند .

3- شریعتی راه نجات را تکیه بر ارزشهای ملی نمی دانست از این رو سعی نمود ایرانیت تاریخی ما را بی ارزش و فراموش شده معرفی کند .

4- به نظر من هیچ اندیشمند و حکیمی در تاریخ معاصر همانند حکیم ارد بزرگ بر سر ارزش های ملی ایرانزمین پافشاری نکرده و از همین روی بارها و بارها در همین اینترنت به این خاطر مورد حمله قرار گرفته است .

5- من هم یک ترک تبریزی هستم اما قبل از تبریزی بودن و قبل از هر چیزی ایرانی هستم .
وب سایت

 
 
*********************

 
نویسنده: ابوالفضل سوپرمن
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 1:33
ایران رو بزار در کوزه آبش رو بخور
لعنت به این تاریخ در پیت
شریعتی خوب می دونست درد کجاست
ایران باستان یعنی دیکتاتوری یعنی کشتار یعنی حرامزادگی
ارد بزرگ هم بهتره بره سینه خاک پیش همون عوضی ها
دوست افغانیش احمدشاه مسعود که رفت اونم بره بمیره
 
 
 
*********************
 
نویسنده: حمیرا
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 2:39
جالبه ما عجب مردمی هستیم
حتی به کسی که به خودمون و تاریخمون اهانت می کنه رو مقدس می شماریم
به شاملو که کورش و فردوسی رو حرامزاده می دونست احترام می زاریم
به شریعتی که همه تاریخ باشکوه ایران رو جل خر می دونه احترام می زاریم
و به حکیم ارد بزرگ که همه جا از ایران و ایرانی خوب گفته اهانت می کنیم

این یعنی اینکه ما تا کسی نمیره براش پشیزی ارزش قائل نیستیم این ما هستیم ایرانیان 1390


 
 
 
*********************
 
نویسنده: خاتون
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 8:28
سلام
شاید حافظه ی تاریخی تان یاری ندهد.ولی خود که در نوجوانی و جوانی با کتابهای دکتر بزرگ شدم و به ما شور و حرکت می داد.بعدها دانستم هرچه شد در حرکت جوانها از شور او بوده.اما ناقص.شاید اگر زنده می ماند حتمن راه درست را به فرزندان این خاک نشان میداد.دکتر از حربه ی مذهب برای پیشرفت اهدافش استفاده کرد.جوانی بود و شور قلم او...
شاید باور نکنید در طول سالیان مطالعه ی بی وقفه کتابی از حکیم ارد بزرگ نخواندم.ولی حال خوشحالم که چنین مرد بزرگی با این دیدگاه والا هست.سر تعظیم فرود می آورم به خاطر عشقشان ودیدگاه بلندش...
بهره بردم ممنون.باعث شدید دنبال کتابش باشم.
وب سایت
 
 
 
*********************
 
نویسنده: مهران
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 12:56
با درود و سلام بر همه دوستان
از خواندن بعضی از نظرات بسیار متاثر شدم
از اینکه به ظاهر نظر فرهنگی و عقیدتی میدهیم ولی الفبای فرهنگ را که همان احترام به دیگران است را نمیدانیم
دوستان
نمیشود با یک جمله شخصی او را تائید یا رد کرد
هر شخصی نکات مثبت و منفی بسیاری دارد
نباید به کسی اهانت کرد
اگر دکتر علی شریعتی
اگر حکیم ارد بزرگ
اگر کورش کبیر
و ...............
نمیشناسیم . دلیل بر ضعف آنها نیست
اگر قرار باشد به قول دوستی : تاریخ را بزاریم در کوزه و آبش را بخوریم
همه ما هم فردا به تاریخ خواهیم پیوست
برویم و مرام ایرانی را بشناسیم
 

 
*********************
 

نویسنده: رژا
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 14:3
به نظر من هم شریعتی در زمانه ایی زندگی می کرد که می توانست از دین برای یک انقلاب استفاده کنه و این کار رو هم کرد اما واقعیتش اینکه اندیشه های اون الان نتیجه معکوسی رو نشون می ده اون زمان با نفی تاریخ ایران می شد همه رو متوجه خود کرد اما امروز دقیقا نقطه مقابل همین فکر جواب می ده
حکیم ارد بزرگ در همین جا ایستاده و معنا میده
یعنی تمجید از بزرگی ها و شکوه تاریخی ایران و احترام به اونها
ما هر کسی رو باید با توجه به شرایط زمان خودش مورد بررسی قرار دهیم
متشکرم


 
*********************
 
 

نویسنده: مهدی دلخون
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 15:27
با حرف رژا موافق نیستم
چون اولا حکیم ارد بزرگ مثل شریعتی کار سیاسی نمی کنه چون کلا ایشون بیشتر یک فیلسوف هستند کسی که مسیر زندگی درست رو نشون میده .
شریعتی تمام فکر و ذهنش نابودی حاکمیت پهلوی بود و برای این کار به دین به شکلی ابزاری نگاه می کرد در آخر همین کتاب بازگشت به خویشتن هم به وضوح میگه که مذهبی ها و غیر مذهبی ها بیایند دست در دست هم از این فرصت استفاده کنند فرصتی به نام دین مردم !
مذهب برایش یک وسیله بود تا به وسیله آن مقاصد براندازی را پیش ببرد .
حالا این شریعتی کجا و ارد بزرگ که دائما از راستی و نیکی و نجابت صحبت می کند کجا ...
خیلی از همین اپوزوسیون که به حکیم ارد بزرگ حمله می کنند برای همین است و حتی گاهی او را در همین سایت بالاترین او را ابزار دست حاکمان ایران معرفی می کنند .
در صورتی که اصلا حکیم اینطوری نیست او یک اندیشمند و فیلسوف است نه یک آنارشیست و طغیانگر ...



 
*********************
 
 
نویسنده: عمید
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 17:7
جمش کن با این مقایسه های پوکیدت
اصلا هیچ ربطی با هم نداره
یعنی چی ارد از سرزمین ایران صحبت میکنه ولی دکتر شریعتی که دارید میگید و اگه کتابشو مطالعه کرده باشی داره ادیان رو مقایسه میکنه....بی سوادا
با این کاراتون شریعتی کبیر رو نمیتونید تخریب کنید

 
 
*********************
نویسنده: زهرا21
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 22:35
من بیشتر افکار دکتر شریعتی رو خیلی دوست دارم و بهش احترام میذارم ولی نه با همه ش چون من دیوانه وار عاشق کوروش کبیرم و به بهش افتخار میکنم...
از این حرفا بگذریم چون من زیاد اهل سیاست و فلسفه و اینجور چیزا نیستم
راستی خوشحالم به وبم اومدی و نظر گذاشتی خوشحال میشم بازم بیای عزیزم...
وب سایت

 
 
*********************

نویسنده: ندا آتشی
جمعه 6 آبان1390 ساعت: 23:4
در مورد دکتر علی شریعتی اطلاعات خاصی ندارم تنها جملات کوتاهی ازش دیدم که تو وبلاگهای مختلف دیده میشه .
من برای تاریخمون خیلی ارزش قائل هستم مثل زهرا 21 به کورش کبیر علاقه فراوانی دارم
به دکتر شریعتی خرده نمی گیرم که چرا در مورد پیشینه تاریخی ما اینطور صحبت کرده شاید مجبور بوده اون زمانی که ایشون زندگی می کرده مردم شاید انگیزه های ملی مثل الان نداشتند . اما حقیقتا الان برای ما این حرفها سنگینه .
متاسفم برای کسانی که از شریعتی اینطور دفاع می کنند که حتی سخنان غیر قابل تحمل ایشون رو هم تایید می کنند اینگار وحی منزل شده .
وقتی ایشون از تاریخ ایران با تمام شکوهش به عنوان جل الاغی حرف می زنه دیگه جای دفاع نیست .
اما این همه دکتر شریعتی نیست او آدم بزرگی بوده و من جملات زیبا و پر مفهومی ازشون خوندم


 
*********************


نویسنده: محمد
شنبه 7 آبان1390 ساعت: 10:14
دکترشریعتی هیچوقت دین را وسیله نمیدانست
ما به کدام تاریخ افتخار می کنیم تاریخی که فقط دراختیار گروهی ازثروتمندان بود.ما به جای اینکه به هخامنشیان وساسانیان افتخار کنیم بهتره به افرادی مثل بوعلی سیناورازی یاشاعرانی مثل مولانا وحافظ وسعدی که همه برای انسانیت زحمت کشیدن افتخار کنیم.من فکر می کنم دوستان از روی احساسات صحبت می کنن وگرنه در تاریخ باستانیمان افتخاری به جز حمله به کشورهایی که اغلب به خاطر کسب قدرت بیشتر برای خودشخص بود نمی بینیم/در اندیشه های کدامیک درد مردم دیده می شود.درداز همه نوع جهل و فقروظلم و...دراسلام ودینی که شریعتی میگه یادر ایران باستانی که اردبزرگ ازش میگه؟



 
*********************


نویسنده: مکث
شنبه 7 آبان1390 ساعت: 13:17
هر دو درست میگن
بهتره با دقت بیشتری به جملات بیاندیشیم
هردو یک حرف می زنند ولی از زوایای متفاوت و مهمتر از آن شرایط زمانی خاص
مطمئن باشید اگر شریعتی در زمان حال بود بسیار محکمتر از حکیم ارد از گذشته دفاع میکرد چون قدرت حاکم به واسطه نابودی اون می خواد مشروعیت خودشو حفظ کنه ولی در زمان شریعتی حاکمان به پشتوانه فرهنگ و تاریخ گذشته استبداد خود را حفظ میکردند
یادمان باشد وظیفه ما کپی کردن و بازگشت به گذشته نیست، که این خود تحجر است
ما باید از تاریخ خود درس بگیریم و به آن افتخار کنیم
در زمان طاغوت حاکمان با اسلام و عاشوری مبارزه میکردند و وظیفه حفظ آن بود
حال با تاریخ ایرانی و باستانی و عید نوروز مبارزه می کنند و باز هم وظیفه ما حفظ آن است


 
*********************

نویسنده: دکتر رضا شریف زادگان
شنبه 7 آبان1390 ساعت: 17:48
شما قصد تحریک افکار عمومی بر علیه حکیم ارد بزرگ را دارید . ساحت حکیم ارد بزرگ از برچسب هایی نظیر متحجر فاشیست بدور است . اینکه چهار جوان خام به دفاع از شریعتی، انسان والایی همچون حکیم ارد بزرگ را ، که جزو نوادر تاریخ ایران هستند را مورد شماتت و توهین قرار دهند جای تاسف بسیار دارد .



 
*********************

نویسنده: یه ایرانی
شنبه 7 آبان1390 ساعت: 19:31
فقط حکیم ارد بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــزرگ



 
*********************

نویسنده: ایرانی
شنبه 7 آبان1390 ساعت: 20:6
سلام به همگی که ملتتون نفروختید.تمام دنیا دارن به گذشته ایران حسادت میکنن.از تمام دنیا دارن واسه دیدن تخت جمشید میان.واقعا واسه بعضی ها متاسفم.من واسه تاریخم خیلی ارزش واقع میشم تا انجایی که واسه اسم خواهر زادم من با تمام خانوادم حرفم شد تا من اسم ایرانی دلخواه خودمو گذاشتم.همیشه هم میگم دیگه تاریخ کسی مثل حضرت ّکورشّ به خودش نمیبین


 
*********************





نویسنده: ماندانا آذری
شنبه 7 آبان1390 ساعت: 23:29

آقا ابوالفضل سوپرمن که نوشتی :

((((( ایران رو بزار در کوزه آبش رو بخور
لعنت به این تاریخ در پیت
شریعتی خوب می دونست درد کجاست
ایران باستان یعنی دیکتاتوری یعنی کشتار یعنی حرامزادگی
ارد بزرگ هم بهتره بره سینه خاک پیش همون عوضی ها
دوست افغانیش احمدشاه مسعود که رفت اونم بره بمیره )))))

قبل از تو کمونیست ها و همین طور عربهای پاکستانی پشتون نما و پان تورکها هم بارها از کشتن حکیم ارد بزرگ نوشتن . حکیم "ارد بزرگ را شیطان بزرگ" هم معرفی کرده اند .
آدرس زیر را ببین :
http://www.google.com/search?num=100&hl=fa&newwindow=1&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Afa%3Aofficial&q=%D8%A7%D8%B1%D8%AF+%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF+%DB%8C%D8%A7+%D8%B4%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%86+%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF&btnG=%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D8%A8

حالا شما یک ایرانی هستید ؟
خواستار کشتن کسی هستید که همه عمرش برای این کشور زحمت کشیده
این پاسخ از خود گذشتگی برای میهن است ؟
به جای آنکه سینه خاک را برای دشمنان ایران آرزو کنی آرزو داری فرزندان راستینش نابود بشن ؟!
چه میشه به شما گفت ؟



 
*********************


نویسنده: فرانک
یکشنبه 8 آبان1390 ساعت: 2:52

دراین دنیای وانفسا
گهی ویران گهی شیدا
گهی آواره ی دهری
گهی جا مانده در دنیا

رهم تاریک و گه خاموش
نه گرمی های یک آغوش
چه افسرده رهی رفتم
به قلبی خسته و مدهوش

نه نوری در ره تارم
نه شمعی در شب زارم
نه مهری تا که جان گیرد
درآن قلب ِ گرفتارم

دراین ره وه چه بیهوده
نه دلخوش یا که آسوده
رهی رفتم , بسی گُمره
به دل صد غصه آلوده

بناگه نور رخشانی
توگوئی در زمستانی
بدل گرمیِ بودن داد
به دل زآن درد و ویرانی

از او بس پرس وجو کردم
ز او دل زیرورو کردم
به عشقی با کلام او
به" شیدائی "چه خو کردم

کلامش آسمانی بود
چو اکسیر جوانی بود
به نامش " زندگانی " بود
و " نام او جهانی" بود

سخن از "مرد " دوران است
چو فکرش مایه ی جان است
میان هرکلام او
تو گوئی راز پنهان است

در این دنیا دراین برزن
ز نام "او" بگو با من
بخوان" اندیشه ی" او را
به عشق دل, ز جان و تن

بگو: " ارد بزرگ " ما
چه می گوید در این دنیا
"کلامِ او" چو آئین است
سخن در هر سخن گویا

سخن؛ حرفِ منو ما نیست
سخن ,از رنجِ فردا نیست
سخن," اندیشه ای ناب "است
چنین "اندیشه "هرجا نیست

کلامش روح جاویدان
وجودش مظهر ایمان
خدای فکر و اندیشه
به نام " اُرد" این ایران

کلامش روح هر شادی
به ویرانی چو" آبادی"
بخوان در هر کلام او
پیام سرخ "آزادی"

شعر ارد بزرگ از فرزانه شیدا / نروژ ، اسلو / 1388



 
*********************


نویسنده: بیزار از ایران باستان
یکشنبه 8 آبان1390 ساعت: 13:49

کسی که وطن وطن می کنه قصد ایجاد دیکتاتوری رضا شاهی داره این بابا که می گه کورش و پادشاهان دیگه خوبن می خواد مملکت رو نابود کنه ما باید معقول باشیم . در گذشته هر خری بودیم دیگه تموم شده . به من بگین الان چی هستیم ؟
یه کشور جهان سومی
آخه چرا ؟
چون دائم میگیم ما چی بودیم ما چی بودیم
بابا ول کنین این حرف ها رو
دم دکتر علی شریعتی گرم که دشمن ناسیونالیسم و ناسیونالیست ها بود
به من که بگن می خوای سیبری باشی یا ایران و یا کنار سرخپوستهای آمریکا ؟ میگم برام فرقی نداره
کاش کوره های آدم سوزی هیتلر هنوز بود تا امثال ارد بزرگ رو توش می سوزاندن
کاش تخت جمشید و قبر کورش اصلا نبود و یا خراب می شد تا از شر این گذشته چرت خلاص می شدیم



 
*********************


نویسنده: سعید منافی
یکشنبه 8 آبان1390 ساعت: 14:51

من مدتهاست تو نت بدنبال رد پای ارد بزرگ هستم صدها سایت و وبلاگ رو تا حالا دیدم و خواندم به نتایج جالبی رسیدم که بد نیست برای شما هم بگویم .
ایشون قبلا با همکاری احمد شاه مسعود سعی می کنه افغانستان رو به ایران برگردونه اما وقتی موفق نمیشه و احمد شاه مسعود کشته میشه با استفاده از یه سری آدمهای خودش اونجا سعی می کنه بحث تجزیه کشور همسایه مان افغانستان رو دنبال کنه
البته از این بابت کمی هم موفق بوده چون الان دعوای شدیدی بین تاجیک ها و پشتون ها به پا شده . یه جایی می خواندم که نوشته شده بود ارد بزرگ ایرانی بزرگترین کارشناس تجزیه افغانستان است و همین طور اینکه او رهبر واقعی جنبش شمال افغانستان که الان دولت رو در اختیار داره هست .
تاجیک های افغانستان بحث تغییر نام افغانستان به خراسان را که پشتونها میگن این شروع تبدیل کشور افغانستان به استانی از ایران هست هم ریشه از همین آقای ارد بزرگ و دوستش احمد شاه مسعود می گیره .
از 5 سال پیش یعنی 1385 که نظریه قاره کهن ش هم مطرح شده پان تورکها به سرش ریختن و میگن ارد بزرگ که اتفاقا خودش هم ترک هست از ترک های ناخلافه و بدنبال تحقق امپراتوری ایرانه و این با کار آنها که تجزیه ایران هست یکی نیست .
هنوز کسی نمی دونه ارد بزرگ چند سالشه . من که تو نت ندیدم اما تو زندگی نامه اش دیدم نوشته شده زمانی رشته معماری در هنرستان حرفه ای سینای مشهد می خونده دیگه اینکه الان کجا هست هم معلوم نیست و عده ایی میگن مشهده عده ایی میگن تهرانه و اینم معلوم نیست . در اروپا بنیاد جهانی ارد بزرگ هم هست در شهر ژنو کشور سوییس هست .

داشت یادم می رفت هواداران ارد بزرگ تنها ملی گرایان و یا تجزیه طلبان افغانستان و یا تاجیک های تاجیکستان نیستند خیلی ها علاقه مندان جملات حکیمانه اش شده اند به اونها اردیست گفته میشه میگن ما پیرو فلسفه اردیسم هستیم .
چیزی که من بعد از این مدت بهش رسیدم به طور خلاصه میشه اینکه این به اصطلاح حکیم انسان معقولی نیست چرا باید افغانستان و تاجیکستان به این همه عقب افتادگی به ایران ملحق بشوند مگر ما مشکلاتمون کمه که اینها هم رویش اضافه بشه . دیگر اینکه چرا دشمن دهکده کوچک جهانی است مگه نزدیکی ملل مشکلی ایجاد می کنه ؟ دفاع از فرهنگ ملی در این عصر دیگه چه معنایی میده ؟ جهانی شدن یه اصل مهمه که اینهم یکی از مشکلات ارد بزرگ می باشد . ارد بزرگ باید بفهمه ملی گرایی و ناسیونالیسم و یا میهن پرستی در دنیای امروز واژه های خنده آور و مضحک هستند .


 
*********************


نویسنده: تورک
یکشنبه 8 آبان1390 ساعت: 17:16

در مورد تاریخ باستان ایران هم بگم که ساخته رضاشاه و نوکران قدیمی و جدیدش مثل شبکه "من و تو " هست و اگر به این شبکه یعنی من و تو1 نگاه کنید به خوبی متوجه میشید که میخواد رژیم منحوس پهلوی رو دوباره بیاره سرکار...
کاش ایرانیها دوباره خر نشوند و چنین رژیمی را قبول نکنند و هی درجا نزنند.
تمام تاریخ هخامنشیان از هرودوت قلابی به ارث شما رسیده کسی که توی وجودش هزار تا شک و تردیده...



 
*********************


نویسنده: فردین پاک سیرت
دوشنبه 9 آبان1390 ساعت: 15:0

آن کسی که نوشته :
« کاش کوره های آدم سوزی هیتلر هنوز بود تا امثال ارد بزرگ رو توش می سوزاندن »

یک جو معرفت و شرف در وجودش نیست امثال حکیم ارد بزرگ جونشون رو برای مردمشان و میهنشان می گذارند در این میان عده ایی اینطوری قدردانی می کنند .
مشخص است حکیم ارد بزرگ هم بلاخره توسط آدمهایی مثل ایشان کشته می شوند و ما مردم هم تا ابد همانند همان کاری که برای شریعتی می کنیم برای حکیم هم خواهیم کرد و آن عزاداری و برگزاری مراسمات یادبود فاتحه خوانی است !

 
*********************


نویسنده: Semin
سه شنبه 10 آبان1390 ساعت: 4:9

کدام یک درست میگهـ رو هیشکیـ نمیتونهـ مشخص کنهـ
چون هر آدمـ حتی این دو بنده خدا یه اندیشه متفاوت از هم دارن هیچکی مثه یکی دیگه فکر نمیکنه !! هر کس هم یه نظر خاص خودشـُ داره !!
اما نظر شخصی خودم با ارد بزرگ بیشتر موافقم تا دکتر علی شریعتی !
وب سایت


 
*********************


نویسنده: رضاس.س
سه شنبه 10 آبان1390 ساعت: 8:11

جمع کن این وبلاگ رو . حرف های شریعتی و ارد به هم دیگه ربط ندارن .

تاریخ ایران باعث افتخار هست شریعتی هم زیاد درباره تاریخ نمیدونه
ولی باید به هر دوشون احترام گذاشت

پاینده باد ایران


 
*********************



نویسنده: علی
سه شنبه 10 آبان1390 ساعت: 12:18

چراشماهااینقدرشلوغش کردین!به نظرمن مشکلی بین حکیم ودکتروجودنداره!چرا؟خب معلومه دیگه شمابجای نفی یکی از اون دوتا!بهتره که هردوی اونهاروبااندیشه هاشون درزمان ومقتضای زمانی خودشون مقایسه کنید!!!!!!دریه برهه ی زمانی اگه یه چیزی نفی بشه سود داره!تو یه برهه ی دیگه تاییدهمون چیزسودداره!!!!مهم اینه که الان همه ی دنیاحسرت ایرانوایرانی بودنومیخورن!!!پس زنده بادایران.

 
*********************

نویسنده: علی
سه شنبه 10 آبان1390 ساعت: 15:22

حوصله ندارم همه نظراتو بخونم و جواب بدم فقط در همین حد میگم که دکتر شریعتی تو این موارد عالی بوده
ارد رو نمیشناسم ولی تا جایی که من میدونم افتخار به نژاد کار جالبی نیست.


 
*********************

نویسنده: ص
سه شنبه 10 آبان1390 ساعت: 23:30

وطن ، خاک نیست. وطن ، محدوده جغرافیایی ندارد. وطن عبارتست از: زبان ، آداب ورسوم ، عقاید ،سنن ، دین ، نوع پوشش ،نوع تغذیه ، روابط اجتماعی و موارد مشابه. چه بسا افرادی که دروطن خاکی خود غریبند وچه بسا افرادی که درغربت خاکی دروطن خویشند. بنظر من هرجا آذری باشد آنجاوطن من است چه ایران ، چه آذربایجان وچه آلمان و.... ودرعوض بنظر یک فارس هرجا فارس باشد آنجاوطن اوست. تعصب خشک وخالی به خاک یعنی جهالت مجض.


 
*********************

نویسنده: ناهید
سه شنبه 10 آبان1390 ساعت: 16:43

سلام خانم بلوکی .....مرسی که اومدید وبلاگم ...

ببینید نظر من اینه که هر دویه اینها حالا یه صحبت هایی کردن ولی نباید بگیم چرا اینو گفته چرا اینجوری گفته و .......
مهم اینه که توی سخنان بعضیاشون حالا چه دکتر شریعتی و یا ارد بزرگ یک نکته ها و پند ها و سخنانی هست عبرت اموز ....
سخنان هر دو برای ما محترم هست ......
من سخنان هر دو را قبول دارم .....چطور ما نظرمون رو درباره تاریخ ایران میگیم ..خب اونا هم نظراتشون رو گفتند ..........چطور ما هرچی بخواهیم بگیم اونا نگن ...اونا که خیلی بیشتر حالیشونه ....هر دو هم قصد توهین به گذشته ایران رو نداشته اند ....
============================================

گذشته ایران زیبا هم میتونسته باشه ........من که هر وقت به این فکر میکنم یاد این میفتم که چرا خاک کشور ایران بخشیده شده به کشورای دیگه ....
وگرنه ایران الان خیلی بزرگتر بود .....مثلا دریا هامون و ....
فقط این کمی عذاب اوره .........کمی که چه عرض کنم ..خیلییییییییی
============================================
خب ما هم نظرمونو گفتیم ....در حد ذهنمون
با تشکر از سمیرا جان


 
*********************


نویسنده: کیمیا
چهارشنبه 11 آبان1390 ساعت: 13:17

به حکیمی که همیشه عاشقانه دوستش داشته ام
تقدیم به حکیم ارد بزرگ و همه میهن پرستان


باور کن صدامو باور کن ، صدایی که تلخ و خسته است

باور کن قلبمو باور کن ، قلبی که کوهه اما شکسته است

باور کن دستامو باور کن ، که ساقه نوازشه

باور کن چشم منو باور کن که یک قصیده خواهشه

وسوسه عاشق شدن التهاب لحظه هامه

حسرت فریاد کردن اسم کسی با صدامه

اسم تو هر اسمی که هست مثل غزل چه عاشقانه است

پر وسوسه مثل سفر مثل غربت صادقانه است

باور کن اسممو باور کن من فصل بارون برگم

مطرود باغ و گل و شبنم ، درختم درخت خشکی تو دست تگرگم

باور کن همیشه باور کن که من به عشق صادقم

باور کن حرف منو باورکن که من همیشه عاشقم


 
*********************

نویسنده: سپیده -د
چهارشنبه 11 آبان1390 ساعت: 20:0

به نظر من ارد بزرگ بهتره
خیلی بهتر...

بهرحال این نظر منه
 
*********************


کتاب حکیم ارد بزرگ و یا دکتر علی شریعتی ؟ بخش سوم


+ نوشته شده در  ساعت   توسط سمیرا  

http://cstopz.ro/imghost/images/pkcxc9ck8epcj67zal87.jpg


مطالب قدیمی‌تر